woensdag 9 mei 2012

Een routine coloscopie?

Vanmiddag onderga ik een coloscopie. Dat is een inwendig onderzoek van de dikke darm. Dat gebeurd met een camera die in een flexibele buis zit.
Normaal zou ik om 16:30 moeten gaan maar ik kreeg een telefoon om te vragen of ik om 13 uur reeds kon komen...
Natuurlijk was ik daar mee akkoord, hoe vlugger dat achter de rug is hoe beter.

De voorbereidingen begonnen gisteren om 22uur. Dan moest ik 3 Dulcolac tabletten nemen.
Vanmorgen moest ik dan om 8 uur een preparaat maken met Moviprep. Eerst 2 poeders bijeengieten in een kan en dan er 1 liter water toevoegen en mengen. Dat mengsel moest ik binnen het uur opdrinken en daarbij nog eens ½ liter bij drinken. Dat mengsel heeft een verschrikkelijke smaak, gezouten autobanden zou ik kunnen omschrijven. Ik kwam niet meer van het toilet af, met grote regelmaat leek ik een waterval. Leuk kan je het niet noemen maar je overleeft zoiets wel.
Om 10 uur hetzelfde scenario, weer poeder met 1 liter water mengen en opdrinken met meer water.
Om 12 uur moest ik dan bellen naar het medisch secretariaat om de uur van de ingreep te vernemen. Dat las je eerder in het betoog…
De ingreep zelf viel erg goed mee. Enkel het spuitje die de dokter wilde geven stelde een probleem. Eerst probeerde hij mijn rechter elleboog om in de ader te spuiten hoewel ik zei dat ik altijd links laat spuiten omdat ik linkshandig ben maar hij prefereerde rechts, niet gelukt… dan probeerde hij mijn rechter onderarm, ik had dikke adres maar ze waren direct “kapot”. Ook niet gelukt. Dan ga ik je raad maar opvolgen en spoot me in de rechterarm. Alles ok. Bijna ogenblikkelijk voelde ik het effect, ik kreeg het plots warm. Dan kreeg ik nog een spuitje en mocht me op mijn zij leggen. Ik voelde de camera naar binnen brengen en kon volgen op het kleurenscherm. Tot aan de dunne darm en dan zuigend en draaiend de camera terugtrekken. Alles zag er prima uit, de dokter hoorde ik bevredigend mommelen…
Op een half uurtje was de zaak geklonken. Goed voor de dienst voor de komende 5 jaar, oef.

Geen opmerkingen: