donderdag 24 mei 2012

Onweer boven Brussel op zondag 20 mei 2012

Zondagavond. We zitten na het eten nog wat na te genieten van een lekker slaatje met rucola, geitenkaasjes in spek gewikkeld en alle toebehoren bij een lekker wijntje (Beringer Stone Cellar). Plots horen we de afloop in de keuken boertjes laten. Stront aan de knikker dacht ik. Meestal is dit de voorbode op werk en gedonder. Buiten regende het pijpenstelen. Een hevig onweer trekt over Wemmel. Omdat het zo hard regent en ik het niet vertrouw ga ik eens in de kelder kijken of daar alles in orde is.
In de voorste kelder hoor ik water lopen. Ik loop er snel heen. Het is als een zondvloed : water loopt langs alle kanten uit openingen in het plafond. De kelder ligt onder het toilet van het gelijkvloers, dat is dus ja, "stront aan de knikker". Terwijl ik naar boven spurt roep ik naar Christine dat het toilet aan het overlopen is. In het toilet zie ik het direct, het is niet het riool die langs het toilet terug steekt maar waarschijnlijk door de hevige regen is het vuil in de dakgoot mee gestroomd in de riool en heeft het een prop gevormd. De rioolpijp is zo verstopt geraakt zodat de regen enkel langs het toilet kan wegstromen. Een geluk bij een ongeluk : beter regenwater dan rioolwater. We zijn dan snel begonnen het water uit het toilet te scheppen zodat de kelder niet onderloopt. Het parket in de woonkamer had ook al water gezien. Reden te meer om te scheppen en het water met de aftrekker buiten te krijgen. De tapijten in de hall dreven mee...
Onze hogedruk reiniger om de riool vrij te maken met de rioolrat stond in Brugge : ik moest dus over en weer naar Brugge om mijn materiaal te halen. Terug in Wemmel de hogedrukreiniger klaar gemaakt en geprobeerd langs het toilet de riool vrij te krijgen. Na een paar doorgangen met de rioolrat was er al een trage wegloop maar de prop was nog niet helemaal weg.
Ondertussen is het één uur ’s nachts; dus besloten we tijdelijk te stoppen en maandagmorgen verder te doen.
Maandag 8 uur…
In de kelder wist ik nog een inspectie opening in de riolering; dus wilde ik daarlangs de prop opnieuw “aanvallen”. De rioolrat trok zich krachtig vooruit in de riool, ik liet hem in een processie van Echternach de riool in duiken, steeds vooruit en weer achteruit langzaam vorderen. Na enkele ogenblikken liep er plots geen water meer uit het inspectie gat. Het water had dus een weg naar de riool gevonden. Nog wat later voelde ik een wind uit de riool komen. Dat wees erop de er nu een grote opening kwam en de prop dus weg was. Hoera!! Nog enkele keren liet ik de rioolrat over en weer in de leiding lopen om hem goed zuiver te hebben, nu ik toch bezig was. En de klus was geklaard. We hadden geen bedrijf moeten bellen om te ontstoppen zoals Christine op zondag reeds voorstelde maar we hadden zelf ons probleem opgelost. Dat geeft veel voldoening, zeker weten.
Eind goed al goed…



Geen opmerkingen: