Zeebrugge Havendag 2013
Z
|
ondag 22
september 2013. Vroeg opstaan want we willen naar de havendag in Zeebrugge. Ik zou graag ook graag de Formule 1 race te Singapore volgen op Vier. We zien wel
wanneer we terug thuis zijn…
Ciabatta ’s
gebakken, ontbijten, douchen. De zondagse routine blijft bestaan! Tegen half
tien vertrekken we richting zee.
We parkeren
de auto bij de Westhinder Marina van Channel Sailing. Als schipper bij Channel
Sailing kunnen we daar altijd binnen als we naar het toilet moeten.
De dag
voordien hadden we al een lijst gemaakt van de bedrijven en diensten die we
wilden bezoeken. Met de afgedrukte gids gaan we op stap. Eerste halte is de
uitkijkpost van de haven. We dachten een hoge uitkijkpost te vinden maar het was
heel wat minder, er stond een klassieke container met een trap. Je kon dus
bovenop de container staan. Helaas zag je op die hoogte niet meer dan op de
begane grond want er lagen 2 cruiseschepen aangemeerd. Op naar de volgende
bezienswaardigheid : Het hoofdgebouw van de Van Damme sluis waar ook de
verschillende havendiensten een onderkomen hadden. Graag zag ik de plaats waar
de “port control” zat, de ploeg die alle verkeer in en rond de haven in de
gaten houdt. Ze zorgen voor vlotte en veilige bewegingen van alle vaartuigen,
groot en klein. Aangekomen aan de
toegangspoort van het MBZ-gebouw worden we door een wachter tegen gehouden. We
moesten een groen armbandje hebben om binnen te mogen in het gebouw. Daar waren
we niet mee akkoord. Op de infobrochure, die we gelukkig bij hadden stond
duidelijk op dat de toegang gratis en vrij was. Aandringen hielp niet. We werden niet binnengelaten. Het groene bandje moesten we halen bij de infobalie bij de
visveiling!
We wisten
dat er ook bussen rond reden en er kwam net een af. Hij nam ons mee naar de
visveiling, het centrale punt van de havendag.
Daar gingen
we direct naar de infobalie om ons bandje te vragen. We kregen te horen dat we
geen bandje nodig hadden, we moesten gewoon met de bus naar het MBZ rijden en
daar kon men het gebouw bezoeken.
De Havendag
was dus zeer “professioneel” geregeld. De verschillende diensten gaven
tegenstrijdige informatie. Wat we zelf doen, doen we beter (niet) dacht ik even.
Wij dus
naar de bushalte waar we de eerste de beste bus namen. Blijkbaar zaten we op de pendeldienst die het westelijke deel van de haven bezocht. Het MBZ zat in de
oostelijke toer. Daar moesten we een andere bus nemen. Goed we zitten toch op
de bus, dus doen we eerst dit deel van de haven. P&O en PSA bezocht, en veel
bijgeleerd over de containerbehandeling.
Bij de
terugrit kon men uitstappen bij Artes en daar in een mand door een kraan 30m
hoog getrokken worden en een 360° overzicht krijgen over de haven. Prachtig zicht,
de kraan draaide langzaam helemaal rond en terug zodat je alles goed kon zien
met uitleg door een ervaren medewerker van Artes.
Daarna kon
je met een ponton van hetzelfde bedrijf een rondvaart in het dok meemaken: tof!
Het ponton
bracht ons terug bij de visveiling. Het was ondertussen reeds 3 uur. De verzamelplaats
was nu overvol, er stonden grote groepen te wachten om de bus te nemen. Er
waren veel te weinig bussen om de verplaatsingen vlot te doen verlopen. Dan
maar te voet naar de auto gaan en huiswaarts te rijden. Tjoeleke was ook
al wat vermoeid van dat wandelen, we hadden er al wat kilometers op zitten.
Zonder het
MBZ te zien zijn we dan maar terugereden.
Vettel
heeft de formule 1 Singapore 2013 gewonnen! Prachtige prestatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten