dinsdag 24 september 2013

De Vlaamse Havendag 2013

Zeebrugge Havendag 2013
Z
ondag 22 september 2013. Vroeg opstaan want we willen naar de havendag in Zeebrugge. Ik zou graag ook graag de Formule 1 race te Singapore volgen op Vier. We zien wel wanneer we terug thuis zijn…
Ciabatta ’s gebakken, ontbijten, douchen. De zondagse routine blijft bestaan! Tegen half tien vertrekken we richting zee.
We parkeren de auto bij de Westhinder Marina van Channel Sailing. Als schipper bij Channel Sailing kunnen we daar altijd binnen als we naar het toilet moeten.
De dag voordien hadden we al een lijst gemaakt van de bedrijven en diensten die we wilden bezoeken. Met de afgedrukte gids gaan we op stap. Eerste halte is de uitkijkpost van de haven. We dachten een hoge uitkijkpost te vinden maar het was heel wat minder, er stond een klassieke container met een trap. Je kon dus bovenop de container staan. Helaas zag je op die hoogte niet meer dan op de begane grond want er lagen 2 cruiseschepen aangemeerd. Op naar de volgende bezienswaardigheid : Het hoofdgebouw van de Van Damme sluis waar ook de verschillende havendiensten een onderkomen hadden. Graag zag ik de plaats waar de “port control” zat, de ploeg die alle verkeer in en rond de haven in de gaten houdt. Ze zorgen voor vlotte en veilige bewegingen van alle vaartuigen, groot en klein.  Aangekomen aan de toegangspoort van het MBZ-gebouw worden we door een wachter tegen gehouden. We moesten een groen armbandje hebben om binnen te mogen in het gebouw. Daar waren we niet mee akkoord. Op de infobrochure, die we gelukkig bij hadden stond duidelijk op dat de toegang gratis en vrij was. Aandringen hielp niet.  We werden niet binnengelaten. Het groene bandje moesten we halen bij de infobalie bij de visveiling!
We wisten dat er ook bussen rond reden en er kwam net een af. Hij nam ons mee naar de visveiling, het centrale punt van de havendag.
Daar gingen we direct naar de infobalie om ons bandje te vragen. We kregen te horen dat we geen bandje nodig hadden, we moesten gewoon met de bus naar het MBZ rijden en daar kon men het gebouw bezoeken.
De Havendag was dus zeer “professioneel” geregeld. De verschillende diensten gaven tegenstrijdige informatie. Wat we zelf doen, doen we beter (niet) dacht ik even.
Wij dus naar de bushalte waar we de eerste de beste bus namen. Blijkbaar zaten we op de pendeldienst die het westelijke deel van de haven bezocht. Het MBZ zat in de oostelijke toer. Daar moesten we een andere bus nemen. Goed we zitten toch op de bus, dus doen we eerst dit deel van de haven. P&O en PSA bezocht, en veel bijgeleerd over de containerbehandeling.
Bij de terugrit kon men uitstappen bij Artes en daar in een mand door een kraan 30m hoog getrokken worden en een 360° overzicht krijgen over de haven. Prachtig zicht, de kraan draaide langzaam helemaal rond en terug zodat je alles goed kon zien met uitleg door een ervaren medewerker van Artes.
Daarna kon je met een ponton van hetzelfde bedrijf een rondvaart in het dok meemaken: tof!
Het ponton bracht ons terug bij de visveiling. Het was ondertussen reeds 3 uur. De verzamelplaats was nu overvol, er stonden grote groepen te wachten om de bus te nemen. Er waren veel te weinig bussen om de verplaatsingen vlot te doen verlopen. Dan maar te voet naar de auto gaan en huiswaarts te rijden. Tjoeleke was ook al wat vermoeid van dat wandelen, we hadden er al wat kilometers op zitten.
Zonder het MBZ te zien zijn we dan maar terugereden.

Vettel heeft de formule 1 Singapore 2013 gewonnen! Prachtige prestatie.

Geen opmerkingen: