zondag 29 september 2013

schipperen voor Channel Sailing met ALD automotive leasing

Schipperen voor Channel Sailing
Z
aterdag 28 september, Annemie van Channel Sailing had me gevraagd om vandaag te schipperen op de Musette, een Beneteau Oceanis 37 van 2010, het was een teambuildingsdag voor medewerkers van ALD-Luxemburg. Er waren 59 deelnemers die konden kiezen tussen verschillende activiteiten op of rond het water. Zo kon men kiezen om met een snelle RIB te varen alsook zeilen was een optie. 14 personen hadden voor een zeiltocht gekozen. Ze werden verdeeld in 2 groepen van 7 over 2 boten. De andere zeilboot was de Tyfoon, ook een 37 voeter Oceanis maar de schipper is ook de eigenaar dus deze boot is zeker in een betere staat, zowel qua zeilen als qua romp.
De bedoeling van de dag was ’s ochtends een kleine initiatie te geven over zeilen en behandelen van de boot en in de namiddag een kleine challenge, een race te organiseren tussen de 2 boten.
Bij de ochtend sessie waren 3 van de 7 opvarenden reeds goed zeeziek en voederden de vissen “volmondig”.
Daarom schoten er na het middageten in de Chalet Alberta van het RBSC slechts vier zeilers over. Samen met de schipper waren wij dus nog met 5. De andere boot was voltallig. De Tyfoonmatrozen waren zegezeker, ze zouden ons eens een lesje leren. Ook de schipper Frank daagde ons al uit vóór de start en zei dat we er niet moesten aan beginnen, we hadden toch geen kans. Ik beaamde zijn uitspraak, hij had toch de betere boot. Maar heimelijk wilde ik het toch proberen, ik laat me niet zomaar naar de slachtbank leiden.
Bij het buitenvaren mochten we de voorhaven niet uit, er stonden drie rode lichten op het oude havenhoofd, oorzaak was de uitvaart van een grote boot. De Tyfoon stond al met volledige zeilgarderobe, grootzeil en genua, volledig klaar om er vandoor te gaan. Wij hadden enkel grootzeil staan, de genua nog opgerold om beter te kunnen manoeuvreren  Hier zag ik onze kans, de tyfoon vloog van links naar rechts in de voorhaven op volle zeil. Ik droeg mijn crew op de snelheid en plaats zo te regelen dat we op het moment dat we groen zouden krijgen we zo dicht mogelijk bij het oude havenhoofd zouden zijn om zoveel mogelijk voorsprong te nemen. Door goed te kijken hoe de grote Autoboot uit de Vandammesluis vorderde konden we precies inschatten wanneer het groen zou worden en zo verliep het ook : we waren net bij het havenhoofd als er door de port control groen licht werd gegeven.
We ontrolden onze Genua en onze boot schoot weg, zeilen trimmen en de boot mooi op koers houden was de boodschap. De 4 Beaufort wind stuwde ons met 8 knopen en méér vooruit. De bemanning was zeer gemotiveerd de Tyfoon lag een heel eind achter. Toen wist ik het al: dit mochten we niet meer uit handen geven. Als we ons best deden kon de zelfs betere Tyfoon ons niet meer pakken. Bij onze ploeg was de stuurman zeer verbeten, hij volgde mijn raad en instructie zeer goed op en wilde zijn collega’s laten zien dat we het niet zomaar zouden afgeven. Hij stuurde onze boot perfect!
De Tyfoon liep ons wel een weinig in maar zeker niet genoeg om ons voorbij te lopen. Ze zaten met meer man, allemaal benen over boord om de boot zo recht mogelijk te varen, een voordeel door met meer aan boord te zijn.
Bij het ronden van de MOW3 meetpaal hadden we nog steeds een mooie voorsprong. Nu terug naar de haven, de finishlijn. Ook de Tyfoon ronde de paal mooi maar toen leken wij afstand te nemen, we liepen van hun weg…
Bij het bereiken van de finishlijn waren we dolblij, de underdog had het gehaald.  De snoevers van de Tyfoon hadden het moeten afleggen tegen ons.

Onze bemanning was moe maar o zo voldaan. Ze hadden het vuur voor het zeilen in mij gezien en ik had ze ook voor een stuk besmet. Ze waren door het dolle heen. Armzwaaiend lieten we de concurrentie zien dat we gewonnen hadden waarop de Tyfoon de steven keerde en terug in zee trok, ze gaven hun verlies toe en wilden zelfs niet tot de finish doorvaren…

Geen opmerkingen: