donderdag 17 december 2015

waterverspilling...





S

inds de eerste dagen dat we in ons winterverblijf introkken hadden we regelmatig last van lekkende toiletten. We hebben drie toiletten in Rincon de la Victoria en dus was er altijd wel eentje dat lekte. Hier lees je hoe ik uiteindelijk na vele maanden een oplossing heb gevonden voor dat probleem.


Eerst dacht ik aan verkalking van dichting en zitting door het kalkrijke water hier. De oplossing meende ik te vinden in het ontkalken van de dichting en het reinigen van de zitting waar de dichting op afsluit: geen resultaat, af en toe nog lekkende toiletten!

Gedurende de zomer had  de jeugd zijn intrek in ons huisje genomen, dus is er niets gebeurd met de lekken.

Terug aangekomen tegen 12 oktober 2015 zag ik het regelmatig weer lekken. Nu dacht ik de dichtingen te vervangen. Eerst geprobeerd met een niet originele dichting: geen resultaat, zelfs meer lekken. Hier in Andalusië rond gezocht bij sanitairbedrijven. Nergens kon ik de dichtingen alleen kopen, waar ik ze vond moest ik een dure volledige set van dichtingen kopen waar ik er maar 1 van nodig had. Toen dacht ik: omdat ik alle gegevens heb van het spul vraag ik aan Hilde om ze in Aartselaar te kopen bij “Van Marke”. Volgens de gegevens op het internet waren zij vertegenwoordiger voor het merk Roca (een groot Spaans sanitair bedrijf). Alles had ik bekeken, een dichting woog 9 gram, maal 3 is dus 27 gram en in een omslag voor Europa mag 50gr inzitten. Ze kon de dichtingen in een briefomslag opsturen.
Resultaat: die knuppels van “Van Marke” hadden geen zin om wat te verkopen en vertelden dus dat ze de stukken van het toilet zelf moesten zien om iets te kunnen geven. De stukken waren hier in Spanje: geen oplossing.

Wij nog niet geholpen… de hele set kopen zou dus noodzakelijk zijn. Het bleef me toch intrigeren, die originele dichtingen zagen er niet echt slecht uit maar bleven toch regelmatig lekken, hoe kan dat?

Bij klaarlichte dag nog eens het ganse spel geïnspecteerd. Wat stel ik vast? Als je de houder van de dichting met de hand op en neer beweegt voel je een zeer lichte weerstand bij het laatste deel van de beweging. Bij nader toezicht leek het dat de dichting tegen de zijkant van de zitting aanwreef en daardoor iets moeilijker zakte. Toen heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en de dichting met de schaar 1mm rondom afgeknipt. Alles gemonteerd en wat blijkt? Geen lek meer, alles werkt prima…

Na het bijknippen van de andere dichtingen zijn alle problemen opgelost, zo eenvoudig kan het zijn, Roca had de dichtingen te groot gemaakt, dank u wel Roca.

Geen opmerkingen: